1 Şubat 2014 Cumartesi

SORU SORMAK



1) Tınaz Bey’e (Titiz) bugün bir köşe yazısı gönderdim. Kendisi de bana http://tinaztitiz.com/dosyalar/SMUH_Profesyonel_Hizmetleri/dogru_sorular.pdf
Linkini yolladı. Daha sonra bir makalesini buldum: http://tinaztitiz.com/3716/dogru-sorularisorabilmek/

2) Soru sormak denilince aklıma gelenler: Merak; Önyargılı olmamak; Türkiye’de yaşayan bizlerin doğru sorular sormak konusunda performansları…


3) Beyaz Nokta Gelişim Vakfı’nın “Yaygın ve Yerleşik Kalıpların Sorgulanması Projesi” de unutulmaması gereken önemli bir yaratıcı çaba.

Projenin amacı:”Bu çalışmanın amacı, çeşitli ezber kalıpları’nın, hangi koşullar altında geçerli olabileceklerini ortaya çıkarıcı sorular üretmek ve bu sorular sorulsaydı, alışılmıştan farklı hangi bakış açılarının ortaya çıkacağını tahmin etmektir.”

Projenin hedefi: “Varılmak istenilen hedef ise, bu yolla sorgulamaya dayalı düşünme biçimini (kritik düşünme) toplumumuzda yaygınlaştırmaya çalışmaktır.”
http://www.ezberkaliplarinisorgula.com/kaliplar/ sayfasında mevcut bir tablo çok ilginç, sanırım ülkemizde bir ilk. Bu tabloyu incelemenizi önermek isterim…

Tablonun başlıkları:
Yaygın ve yerleşik kalıplar           
Neler sorulabilirdi?        

Sorulsaydı, yerleşik kalıptakinden farklı hangi bakış açısının ortaya çıkmasını tetikleyebilirdi?

4) Google'da "NİÇİN SORU SORMUYORUZ" arattım sadece 2 sonuç geldi... Neden bu kadar az?:))

araması ise oldukça doyurucu sonuçlar getirdi. 


5) Google’da soru sormak araması yaptığımda gelen ilk 200 sonuç içinden seçtiklerim:













------------------------
yayın adı kısmında yapılan arama: soru sorma
Özdenören, Rasim: "İslam dünyası kendi sorusunu sormalı" (Görüşme). Altınoluk Aylık Mecmua, 16 (190), Aralık 2001, 12-13.ss.
Bulduk, Zeki: Aslında en kötü oryantalistler... Chamberlin konusunda kendimize sormamız gereken sorular çok fazla. Tarih ve Düşünce, (11), Eylül 2000, 20-23.ss.
Altıok Akatlı, Zeynep: Bazı sorular sordum sormamam gereken. Radikal, 16 (5633), 19 Mart 2012, 19.s.
Berkan, İsmet: 'Benim vatandaşım neden dağa çıkıyor?' sorusunu sormadan olur mu?. Hürriyet, 64 (23300), 16 Kasım 2012, 13.s.
Bir tepe yöneticinin kendisine sorması gereken beş kilit soru. CNBC-e Business, (15), Ocak 2008, 72-73.ss.
Küçük, Cem: Birkaç soru sormak istiyorum!. Yeni Şafak, 19 (6685), 27 Haziran 2013, 17.s.
Karagül, İbrahim: Bu soruları sormak bile ne kadar zor!. İktibas, (343), Temmuz 2007, 61-62.ss.
Norman, Öztuna: Çocuklarınıza sormamamız gereken 5 soru. HÜRSİAD / Sanayi ve Ekonomi Dergisi, (13), Ocak-Şubat 2009, 116-117.ss.
Cemal, Ahmet: Doğru soruları sormak... Cumhuriyet, 89 (32044), 01 Temmuz 2013, 18.s.
Workink, Andrew: Dünya Bankası Direktörü Workink'e kimsenin sormadığı 10 soru / görüşen: Özer Turan. Turkishtime Aylık Ekonomi ve İş Dergisi, (49), Mayıs 2006, 50-55.ss.
Örem, Murat: Düşünmeden, merak etmeden, soru sormadan Türkçe ama nasıl?. Dil Dergisi, (67), Mayıs 1998, 19-21.ss.
Koray, Özlem - Alper Altunçekiç - Süleyman Yaman: Fen bilgisi öğretmen adaylarının soru sorma becerilerinin bloom taksonomisine göre değerlendirilmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (17), 2005, 38-46.ss.
Özdemir, Adem - İbrahim Baran: Fen Bilgisi öğretmeni yetiştirmede soru sorma tekniklerinin Türkiye şartlarında önemi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (10), 1999, 132-137.ss.
Cansüngü Koray, Özlem - Süleyman Yaman: Fen bilgisi öğretmenlerinin soru sorma becerilerinin bloom taksonomisine göre değerlendirilmesi = An assessment of questioning skills of science teacher according to bloom's taxonomy. Gazi Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 10 (2), Ekim 2002, 317-324.ss.
Gönültaş, Nuh: Hakim, Evren'e hangi soruları sormalı?... Bugün, 10 (3365), 05 Nisan 2012, 11.s.
Ünal, Çiğdem - Selçuk Ilgaz: I. Kademe ilköğretim sosyal bilgiler ders kitaplarındaki coğrafya konularının öğrencilerin soru sorma ve eleştiri yapma becerilerine olan katkısı (Erzurum il merkezi örneği). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6 (2), 2005, 129-139.ss.
Turan, Özer: IMF Başkan Yardımcısına sormak isteyip soramadığımız 7 soru. Turkishtime Aylık Ekonomi ve İş Dergisi, (50), Haziran 2006, 42-43.ss.
Törüner, Yaman: İşe alırken hangi soruları sormalı?. Milliyet, 63 (23604), 05 Mart 2013, 8.s.
Törüner, Yaman: İşe alırken hangi soruları sormamalı?. Milliyet, 63 (23610), 11 Mart 2013, 10.s.
Boyner, Ümit: Kayıtdışı ekonomi ile ilgili sormadığımız sorular var.... Görüş, (66), Şubat 2011, 8-9.ss.
Talu, Umur: Keşke kimse soru sormasa. Habertürk, 2 (648), 08 Aralık 2010, 7.s.
Gündüz, Hasan Salih: Küreselleşmenin silahları : Uyanık olmak yetmez. Kendimize şu soruyu sormalıyız; " Ne yapmalı?". Orkun Aylık Türkçü Dergi, (92), Ekim 2005, 4-7.ss.
Bursalı, Orhan: Kürtler : Soru sormak. Cumhuriyet, 86 (30960), 13 Temmuz 2010, 6.s.
Markanız hakkında kendinize sormanız gereken üç soru nedir? / çev. Orhan Pazarcık. Kalkınmada Anahtar Verimlilik, 17 (197), Mayıs 2005, 6.7.22.s.
Korkmaz, Özgen - Rüştü Yeşil: Mesaj tasarım aracı olarak soruların kullanımının soru sorma becerilerine etkisi = Contrubution of using questions as a message design tool to question-asking skills. Milli Eğitim / Üç Aylık Eğitim ve Sosyal Bilimler Dergisi, 39 (187), Yaz 2010, 328-349.ss.
Uğurcan, Sema: N.S. Banarlı'nın kitaplarında soru sorma usulleri. Kubbealtı Akademi Mecmuası, 36 (3), Temmuz 2007, 57-65.ss.
Gürsel, Kadri: NATO'ya PKK sorusu sormanın anlamsızlığı. Milliyet, 62 (23089), 06 Ekim 2011, 20.s.
Gök, Nilüfer: Nilüfer Gök: Ortak sorular sormaya başladığımızda anlaşacağız / görüşen: Bahadır Polat. Karizma / Üç Aylık Düşünce Dergisi, (3), Temmuz-Eylül 2000, 37-42.ss.
Kıvanç, Taha: O soruyu sormayın lütfen. Zaman, (11920), 10 Şubat 1998, 3.s.
Tezcaner, Tevfik: Operasyondan önce doktorunuza hangi soruları sormalısınız?. Sağlıkla Randevu, (10), Nisan-Haziran 2009, 18-19.ss.
Topaloğlu, Mustafa: Ölmeden önce kendimize sormamız gereken "41 soru?...". Milli Gazete, 39 (13906), 17 Haziran 2011, 13.s.
Sağlam, Erdal: Piyasalar soru sormaya sonra başlayacak. Hürriyet, 62 (22379), 11 Mayıs 2010, 14.s.
Taşgetiren, Ahmet: Savaşla ilgili soru sormak. Yeni Şafak, 9 (2979), 31 Mart 2003, 13.s.
Arolat, Osman: Sormamız gereken soru : Biz AB'nin neresindeyiz. Dünya, (9271), 28 Ekim 2010, 4.s.
Aslan, Canan: Soru sorma becelerini geliştirmeye dönük öğretim uygulamalarının öğretmen adaylarının soru oluşturma becelerine etkisi = Effects of teaching applications for developing question asking skills on question forming skills of prospective teachers. Eğitim ve Bilim, 36 (160), Nisan 2011, 236-249.ss.
Özdemir, Coşkun: Soru sorma bilinci. Cumhuriyet, 89 (32192), 26 Kasım 2013, 2.s.
Saraçoğlu, Mesih: Soru sorma tekniği. Sızıntı, 13 (151), Ağustos 1991, 328-329.ss.
Baysen, Engin - Hüseyin Soylu - Fatma Baysen: Soru sorma ve dinleme süresi = Questioning and listenin durations. Gazi Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 11 (1), Mart 2003, 53-58.ss.
Çölaşan, Emin: Soru sorma yasağı. Hürriyet, 57 (20700), 30 Eylül 2005, 5.s.
Bayramoğlu, Ali: Soru sormadan sorunlar çözülmez. Aksiyon, (883), 07-13 Kasım 2011, 36.s.
Çevik, İrfan: Soru sormak. Edebiyat Ortamı, 5 (25), Mart-Nisan 2012, 46-47.ss.
Türkcan, Ergun: Soru sorması yasaklanan bir toplumda bilim olmaz! (Görüşme). Mühendis ve Makina, 49 (585), Ekim 2008, 32-41.ss.
Karlı, Kayhan: Soru sormayı bilmek. Artı Eğitim, 5 (58), Kasım 2009, 58-59.ss.
Koru, Fehmi: Soruyu doğru sormak. Yeni Şafak, 11 (3890), 11 Ekim 2005, 12.s.
Eğin, Oray: Söyleyin kim sorumlu : Askere hesap sormak. Akşam, 14 (5001), 22 Haziran 2010, 1.4.ss.
Yeşil, Rüştü: Tarih eğitiminde soru sorma temelli öğrenme = Questioning-based learning in history education. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 11 (2), Ağustos 2010, 119-137.ss.
Mardin, Şerif: Tarihimiz ve tarihe soru sormak: Bir hasbihal. Yeni Türkiye, 6 (33), Mayıs-Haziran 2000, 384-387.ss.
Pulur, Hasan: Tayyip Erdoğan'a soru sormak. Milliyet, 64 (23700), 09 Haziran 2013, 3.s.
Şevik, Mustafa: Yabancı dil öğretiminde soru sorma teknikleri ve önemi. SDÜ Burdur Eğitim Fakültesi Dergisi, 5 (8), Aralık 2004, 130-149.ss.
Baldwin, Huntley: Yaratıcı strateji = : Doğru soruları sormak / çev. Müge Elden. Düşünceler / Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi, 9 (8), Şubat 1995, 117-136.ss.
İplikçi, Müge: Yaşama sormak istediğim sorular var! / görüşen: Nalan Barbarosoğlu. Varlık, 77 (1228), Ocak 2010 . Varlık, (212), Ocak 2010 Dergi Eki 1-2.ss.'dadır.
Yalçın, Alemdar: Çağımızın getirdiği iletişim teknikleri açısından soru sorma yöntem ve çeşitleri / Alemdar Yalçın. - Yerel Medya Eğitim Semineri [9.: 2002: Tunceli]. - Ankara: Başbakanlık Basın-Yayın ve Enformasyon Genel Mdl., 2002. - 90-97.ss.
Mardin, Şerif: Tarihimiz ve tarihe soru sormak = : Bir hasbihal / Şerif Mardin. - Osmanlı. - Ankara: Yeni Türkiye Yayınları, 1999. - 655-657.ss. Not: Makale 7. cilttedir.

7) TEZLER
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/  sayfasında soru sor=tez adı araması sonucu
                               
JÜLİDE İNÖZÜ * 2000 * Questioning skills-an approach to improve student questioning behaviors. Soru sorma becerileri, öğrencilerin soru sorma becerilerini geliştirmek için bir yöntem * Çukurova Üniversitesi * Doktora * İngiliz Dili ve Edebiyatı = English Linguistics and Literature
GÜLŞEN ALTUN * 2010 * The differences between novice and experienced teachers in terms of questioning techniques. Mesleğin ilk yıllarındaki öğretmenlerle deneyimli öğretmenlerin soru sorma teknikleri arasındaki farklar * İhsan Doğramacı Bilkent Üniversitesi * Yüksek Lisans * Eğitim ve Öğretim = Education and Training ; İngiliz Dili ve Edebiyatı = English Linguistics and Literature
ABDÜLREZZAK ADALI * 1993 * An Investigation of teachers questioning strategies in teaching reading comprehension. Okuma parçalarını öğretirken öğretim elemanlarının kullandıkları soru sorma stratejilerinin araştırılması * Gaziantep Üniversitesi * Yüksek Lisans * Eğitim ve Öğretim = Education and Training
BETÜL KERAY * 2012 * Söyleşi metinleri yoluyla sekizinci sınıf öğrencilerinin soru sorma becerilerinin yenilenmiş bloom taksonomisine göre incelenmesi. The analysis of the 8th grade students' skills of asking questions according to the revised bloom's taxonomy through interview texts * Sakarya Üniversitesi * Yüksek Lisans * Eğitim ve Öğretim = Education and Training
UYGAR İSKAMYA * 2011 * Fen ve Teknoloji öğretmen adaylarının soru sorma tercihleri ile ortaöğretim kurumları giriş sınavlarında sorulan soruların Bloom Taksonomisi'ne göre analizi. Science and Technology teacher candidates questioning preferences and the analysis of the questions asked in high-school entrance exam according to Bloom Taxonomy * Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi * Yüksek Lisans * Eğitim ve Öğretim = Education and Training
DÖNDÜ NESLİHAN BAY * 2011 * Okul öncesi öğretmenlerine verilen soru sorma becerisi öğretiminin etkisinin incelenmesi. The study of the effect of teaching questioning skill of preschool teachers * Gazi Üniversitesi * Doktora * Eğitim ve Öğretim = Education and Training
DERYA KILIÇ * 2010 * Sosyal bilgiler öğretmenlerinin tarih konuları ile ilgili soru sorma becerilerinin bloom taksonomisine göre değerlendirilmesi. Evaluation of social sciences teachers? questioning skills about subject of history according to bloom taxonomy * Marmara Üniversitesi * Yüksek Lisans * Eğitim ve Öğretim = Education and Training
MUHAMMED BAKİ TUNCEL * 2010 * Gereksiz soru sormayı yasaklayan rivayetlerin değerlendirilmesi Assessment of narratives which prohibit asking unnecessary question * Marmara Üniversitesi * Yüksek Lisans * Din = Religion
GÖRKEM İLDAŞ * 2009 * Halkla ilişkiler alanında temel koçluk becerilerinin kullanımı: Temel koçluk becerileri eğitiminin; halkla ilişkiler öğrencilerinin dinleme, soru sorma ve gözlem becerilerine etkisi. Basic coaching skills in public relations:the effect of basic coaching skills training on the public relations students concerning their listening, questioning and observation skills * İstanbul Üniversitesi * Yüksek Lisans * Halkla İlişkiler = Public Relations ; Reklamcılık = Advertising ; İletişim Bilimleri = Communication Sciences
ALİ GENÇ * 2006 * Ortaöğretim coğrafya derslerinde öğrencilerin soru sorma becerilerinin değerlendirilmesi. Evaluation of secondary school geography students questions to ask skills * Gazi Üniversitesi * Yüksek Lisans * Coğrafya = Geography ; Eğitim ve Öğretim = Education and Training
REMZİ CAN * 2006 * Türk dili ve edebiyatı öğretmenlerinin soru sorma becerileri üzerine bir alan araştırması (orta öğretim birinci sınıf-sınıf içi etkinliklerde ). A branch study about the asking question ability of Turkish language and literature teachers (secondary education firts grade-in classroom activities) * Gazi Üniversitesi * Yüksek Lisans * Eğitim ve Öğretim = Education and Training
ZEKİ MOCAN * 2005 * Metin işleme: Soru soran bir sistem tasarımı. Text processing: Design of question asking system * İstanbul Teknik Üniversitesi * Yüksek Lisans * Bilgisayar Mühendisliği Bilimleri-Bilgisayar ve Kontrol = Computer Engineering and Computer Science and Control
BURCU ÖZÜUYGUN * 2004 * İlköğretim fen bilgisi öğretmenlerinin soru sorma becerilerinin incelenmesi. The examination of science teachers' abilities to ask questions * Marmara Üniversitesi * Yüksek Lisans * Eğitim ve Öğretim = Education and Training
KÖKSAL GEÇER * 2004 * Temel eğitim ikinci kademe birinci sınıf Türkçe öğretmenlerinin sınıf içi etkinliklerde soru sorma stratejileri üzerine bir araştırma. A research on the strategies of asking questions in class activities of first year Turkish teachers of second level of basic education * Gazi Üniversitesi * Yüksek Lisans * Eğitim ve Öğretim = Education and Training
ŞÜKRAN TOK * 2003 * İlköğretim üçüncü sınıf hayat bilgisi dersinde, bilgi haritası ve inceleme-soru sorma-okuma-bakmadan cevaplama-gözden geçirme stratejilerinin akademik başarı ve kalıcılığa etkisi. The Effect of knowledge mapping and survey-question-read-recite-review strategies to academic achievement and retention of knowledge in social studies course of third grade primary school students * Çukurova Üniversitesi * Doktora * Eğitim ve Öğretim = Education and Training
SEVİL BÜYÜKALAN FİLİZ * 2002 * Soru-cevap yöntemine ilişkin öğretimin öğretmenlerin soru sorma düzeyi ve tekniklerine etkisi. The Effect of question answer method training given to the teachers on their questioning knowledge and techniques * Gazi Üniversitesi * Doktora * Eğitim ve Öğretim = Education and Training
TUGAY AKBULUT * 1999 * İlköğretim okullarında görevli öğretmenlerin soru sorma becerilerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. The Evaluation of questioning skills of primary school teachers in terms of certain variables * Çukurova Üniversitesi * Yüksek Lisans * Eğitim ve Öğretim = Education and Training

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder